"Jeg holder utrolig meget af kontrasten mellem det
massive træstykke, som jeg sætter i min drejebænk og det
sarte og gennemsigtige kunstværk som efter timers drejen vokser
frem."
Når man møder Merete Larsen, fornemmer man med det samme
hendes energi og faste viljestyrke. Et menneske, der altid er
på vej et eller andet sted hen, men ved hvad vej hun går.
Kommer man så igennem og har afdækket dette første indtryk af
utålmodighed, så finder man, at denne energiske sprudlen er
styret af en følsomhed, en koncentrationsevne og yderst strenge
krav om det perfekte.
Alle disse egenskaber genfindes både i hendes personlige
livsbane og i hendes værker. Denne energi og karakterstyrke har
været nødvendig for at kunne skabe et liv baseret på glæden
ved at leve med træ. Først som møbelsnedker, senere som
konservator af antikke møbler.
Begge dele indebærer et arbejde, der er hårdt og krævende.
Hun har lært sig at beherske træ, således at det tjener vore
formål, samt at udbedre de skader tiden har givet vore elskede
møbelstykker. Men først og fremmest har hun lært sig at
forstå træets natur på en ny og personligt engageret måde.
Merete Larsen har således drejet i træ i 10 år. De kendte
træsorter som ask, bøg og ahorn bearbejder hun med de enkleste
redskaber. Men også med en viden og en indsigt og forståelse
for materialet, som hun aldrig bliver færdig med at forædle og
fuldende. Hun udfører denne kunstneriske aktivitet med den
ærbødige omhu, som er tvingende nødvendig, når man vil
bearbejde et levende materiale.
Tilskyndet dels af lyst og dels af inspiration har Merete
givet sig i lag med en ny udfordring, i ensomhed i sit atelier.
Det kræver styrke og fysisk udholdenhed, sammen med
tålmodighed og en stor åbenhed, at opnå denne umiddelbare
evne som i dag gør det muligt for hende - når hun skærer et
træ op med sin motorsav - at forestille sig den effekt, som hun
kan trække ud af denne tilfældige træstamme. Fra begyndelsen
havde hun et klart og tydeligt mål: at uddrage fine og enkle
former af disse massive træstammer. Kort sagt, at gå til den
yderst grænse i drejningsprocessen, således at træet bliver
reduceret til en millimeters tykkelse, og lader lyset passere,
som i de 1700-tals porcelænsværker Merete holder så meget af.
Med tiden er hendes formgivning blevet mere fyldig og mere
kontrolleret, hvorved kontrasten forøges mellem det monumentale
og det usigelig lette.
Merete Larsens fremgangsmåde er styret af hendes søgen
efter den fuldendte form. Hendes virkelige talent ligger i at
kunne skabe den perfekte form - uden at formen fastfryses
i forfinelsen. Det perfekte er ikke et mål i sig selv, men
et middel til at udforske materialets mystik. Den magiske
gennemskinnelighed som er hjertet i denne perfektion lader os se
det organiske materiales hemmelige strukturer, det kaotiske
mønster af selve livet. Og når Merete derudover farvelægger
sin værker, eller brænder et mønster ind i dem, sker det uden
at hverken træets gennemskinnelighed eller struktur
ødelægges. Til trods for hendes mesterlige udnyttelse af
træet, mister dette aldrig sin egen identitet.
Udover det rent æstetiske er der en levende spænding i
hendes værker, som skyldes den tilsyneladende dobbelt effekt,
der ligger i at anvende en stram fremgangsmåde for, som det
synes, at opnå en vis stofløshed, ikke for at fornægte
genstandens fysiske natur, men snarere at forøge og bekræfte
den ved at give den en magtfuld og alligevel let fremtoning.
Merete Larsen taler om sit arbejde med en håndværkers
beskedenhed - men der findes i disse lette og sublime skåle
noget der går udover ren og skær dygtighed, men som vi ikke
vil prøve at definere.
Roland Blaettler Curator Musee Ariana, Geneve